Sabtu, 17 September 2016

Sakit Jantung

Berikut adalah cara untuk mengesan sama ada atau tidak ada masalah jantung pada diri kita sendiri, jika wujud ciri-ciri berikut, kemudian cuba mendaftar kepada doktor:
1. Rasa letih dengan mudah
Sama seperti anemia, salah satu daripada tanda-tanda awal penyakit jantung adalah mudah letih, walaupun selepas bangun dan tidak bergerak langsung.
Jika sahabat anda merasa keletihan selalunya tetapi tidak banyak aktiviti dan mempunyai rehat yang cukup, kemudian cuba perhatikan tanda-tanda awal penyakit jantung berada di lain-lain milik!
2. Sesak nafas
Sering merasa kesukaran dalam pernafasan tetapi tidak mempunyai asma? Sesak nafas yang dialami semasa menjalankan aktiviti harian boleh menjadi satu gejala awal akibat serangan jantung.
3. Rasa loya
Oleh kerana bermulanya bengkak di dalam perut, orang dengan penyakit jantung biasanya mengalami kurang nafsu makan, dan lebih kerap berasa loya mahu muntah.
4. Keluar peluh sejuk
Apabila mengadakan gerakan usus atau perasaan gementar yang biasanya seseorang akan mengeluarkan peluh sejuk, tetapi jika tiada apa-apa sebab badan kita walaupun sering mengeluarkan peluh sejuk, cuba semak diri, kerana ia adalah salah satu daripada tanda-tanda umum penyakit jantung.
5. Sakit dada
Penghidap penyakit jantung biasanya memang akan merasa tanda-tanda awal akan rasa sakit di dada. Walau bagaimanapun, ianya masih tidak tertentu sama ada sakit di dada yang kita rasa adalah disebabkan oleh sekatan arteri itu atau gejala-gejala penyakit yang lain sebaliknya. Oleh itu ia perlu disemak terlebih dahulu untuk memastikan bahawa sakit dada adalah benar-benar gejala penyakit jantung.
6. Mana-mana bahagian dari tubuh yang membengkak
Jika ada sebab di sana jelas bahagian badan yang bengkak adalah, perlu lakukan lagi peperiksaan sebagai langkah daripada jangkaan.
7. Sakit kepala apabila terdedah kepada matahari
Oleh kerana darah yang tersekat aliran ke otak, biasanya dengan lain-lain tanda-tanda awal penyakit jantung adalah sakit dalam kepala terutama ketika terdedah kepada silau matahari.
Sumber: www.blogdokter.online
(Visited 7,476 times, 245 visits today)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan