Sabtu, 1 Oktober 2016

Penawar Mata Minus

FILLED UNDER:

STOP!! STOP PAKAI KACA MATA! PETUA SEMBUHKAN 'MATA MINUS' TANPA PERLU PEMBEDAHAN HANYA DENGAN BUAH ULAM KECIL INI JER ...SEMOGA BERMAFAAT DAN SHARE AGAR SEMUA TAHU BERITA BAIK INI






STOP!! STOP PAKAI KACA MATA! PETUA SEMBUHKAN 'MATA MINUS' TANPA PERLU PEMBEDAHAN HANYA DENGAN BUAH ULAMKECIL INI JER ...SEMOGA BERMAFAAT DAN SHARE AGAR SEMUA TAHU BERITA BAIK INI | Sebahagian daripada anda (sebahagian pembaca) mungkin saja saja sudah tahu atau pernah lihat buah yang satu ini, Namanya buah tekokak. Untuk anda yg suka pada makanan sayur ulam mungkin saja saja saja pernah memakan buah itu lantaran umumnya disebagian daerah, buah tekokak kerap disajikan dalam jumlah makanan sayur ulam.

**********************************************************************************************************

-Nama latin dari buah tekokak yakni Solanum torvum. Sebahagian Negara luar menyebutnya dgn nama turkey berry atau disebut mini-eggplant. Buah ini berupa bulat kecil kecil yg sama dgan leunca. Buah ini berwarna hijau ketika masihlah muda serta kuning waktu telah mula masak atau tua.


-Di Indonesia sendiri buah ini dimaksudkan dgn terong pipit atau rëmbang. Sebahagian orang jawa menamakan dia cepokak. Buah tekokak masuk dalam kumpulan terong terongan hingga pohonya boleh jadikan untuk menyambung pokok terung. Mengenai manfaat pokok terung yg disambung dgan pohon tekokak iaitu boleh tumbuh besar dan berbuah banyak selama setahun lebih.


-Kita Kembali ke ke pokok pokok kajian tentang buah tekokak. sebahagian besar daripada anda mungkin saja belum tahu bila kenyataannya pohon tekokak mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan tubuh manusia.


-Satu diantara kegunaanya yakni buah ini dapat berguna untuk menyembuhkan penyakit tolak tanpa ada perlu berobat kedokter.


-Nah buat anda terlebih sebahagian pesakit mata minus baiknya untuk mengubatinya dengan menggunakan buah ini. tidak perlu ragu mengenai kebenaranya, kerana buah tekokak sendiri beberapa kali telah diakukan ujian di makmal. Dan yg tentu hasil dari ujian itu nyatanya cukup memuaskan yakni buah tekokak mempunyai kandungan vitamin A seperti buah wortel sampai begitu bermanfaat untuk kesihatan mata.


-Sesudah membaca uraian di atas, khusus buat anda yang kebetulan belum tahu dan belum pernah saksikan dan belum pernah memakanya, pastinya akan ajukan soalan semakin banyak lagi tentang hadirnya buah itu. oleh kerana itu, Untuk menjawab rasa ingin tahu anda pada buah tekokak, di bawah ini akan kami terangkan selepas itu tentang buah tekokak dan sebahagian manfaat tekokak untuk kesihatan tubuh.

-Dimana saya boleh dapatkan buah tekokak?

Buah tekokak umumnya tumbuh dengan sendirinya di pekarangan rumah, di kebun dan di sawah sawah. Bermakna pokok ini tidak pernah ditanam dengan cara-besaran oleh sebahagian petani kerana memanglah buahnya tidak mempunyai daya jual yang tinggi. Walaupun itu ada juga beberapa orang yang mempunyai kemahuan menanam buah ini cuma untuk sayur ulam dan bahan ubat-ubatan herba.

-Bagaimana caranya pemakaian buah ini untuk penyembuhan mata minus?

Anda boleh dimakan buah tekokak 5- 10 biji sehari-hari dengan teratur dalam tempoh masa beberapa bln. sampai hingga minus pada mata anda benar benar berkurang. Jika mahukan langkah yang lebih utama anda boleh buat buah tekokak jadi jus serta lalu meminumnya dalam jumlah yang semakin banyak tiap-tiap satu atau dua Minggu sekali. Bila disertai dengan kurangkan lihat kaca yang beradiasi seperti TV, Handphone, ataupun laptop minus mata anda akan selekasnya berkurang.

-Seperti monyet Perasaan Buah tekokak?

Tidak ada jamu yang manis atau tidak ada ubat yang enak demikian dalam peribahasa, seperti jamu serta ubat-ubatan, Buah tekokak mempunyai rasa yang tidak enak di mulut dan pahit. Namun janganlah anda saksikan pahitnya, yang terutama yakni kesembuhan penyakit anda. Apabila telah tidak ada ubat yang manis untuk kesembuhan penyakit mata minus anda, kenapa yang pahit juga tak dicuba.

-Selain mempunyai kandungan Vitamin A yang berguna untuk sembuhkan mata minus. pokok dan buah tekokak nyatanya juga kaya dengan kandungan kimia. Salah satunya, Pada buah mentah mempunyai kandungan klorogenin, sisalogenone, solasonin serta torvogenin. pada buah keringnya mempunyai kandungan 0. 1% solasonin, daunya mempunyai kandungan neo-cholorogenin, dan panicolugenin yang berguna untuk menyembuhkan penyakit sakit kepala, serta jantung berdebar. Pada akarnya mempunyai kandungan jurubine.


-Banyak kandungan kimia itu bikin tekokak mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan seperti boleh membuat lancar aliran darah sampai untuk sebahagian wanita yang tengah alami haid tidak teratur dapat pula mengubatinya dengan buah tekokak. Manfaat lainnya yakni boleh menyembuhkan sakit pinggang dan sakit di dada dan dapat pula dipakai sebagai anti-oksida serta anti-radang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan