Sabtu, 5 Mac 2016

Meredakan Sakit Kepala

Petua Untuk Meredakan Sakit Kepala dengan Cepat


1.   :!:Biarkan Kepala Sejuk Dan Tubuh Hangat

Situasi ini akan membuatkan darah mengalir dengan lebih cepat pada bahagian kepala. Anda boleh melakukannya dengan berendam dengan air suam atau berbaring dengan menutup tubuh dengan selimut hangat yang selesa.


2.   :!:Berada Di Ruangan Gelap

Penderita migraine biasanya sensitif terhadap cahaya, suara dan bau-bauan. Merehatkan diri di ruangan yang gelap dapat mengurangi sakit kepala yang anda alami. Cahaya yang terlalu terang atau silau akan membuat sakit kepala semakin menjadi-jadi. Jadi, usahakan untuk berada di tempat yang gelap.


3.   :!:Urut Bahagian Kening

""Ini adalah cara semulajadi yang biasa digunakan sejak dahulu lagi. Urutan ini adalah cara semulajadi untuk meredakan sakit di sekitar kepala dan membuatkan tubuh terasa lebih relaks.


4.   :!:Urut Atau Cium Bau Minyak Angin

""Gunakan minyak urut atau minyak angin di bahagian kening, lalu gosokkan. Boleh juga disapu di sekitar leher yang tegang. Aroma minyak angin dan rasa panas boleh membuatkan tubuh selesa dan meredakan sakit kepala.


5.   :!:Minum Kopi

""Anda suka menikmati kopi atau minuman yang mengandungi kafein? Ternyata ia boleh meredakan sakit kepala akibat migraine. Sungguhpun begitu, anda perlu berhati-hat dan usah terlalu bergantung kepadanya setiapkali diserang migraine. Pengambilan kopi atau minuman berkafein melebihi sukatan tidak baik buat kesihatan tubuh.


6.   :!:Makan Makanan Masin

""Jika anda mula rasa sakit kepala, ambil makanan yang berasa sedikit masin. Misalnya, kerepek masin. Menikmati hidangan masin dapat menghentikan serangan sakit kepala agar tidak menjadi semakin parah.


7.   :!:Redakan Kepala Dengan Ais

""Meredakan kepala dengan ais yang sudah dibungkus dengan tuala atau air sejuk dapat meredakan sakit kepala. Cuba baring dalam posisi yang selesa dan gosok bungkusan ais tersebut pada bahagian yang sakit.


8.   :!:Minum Teh Halia

""Ketika diserang migraine, minumlah teh halia panas yang diperbuat daripada halia segar. Minuman herba ini dapat meredakan sakit kepala ataupun migraine.


9.   :!:Banyak Minum Air Putih

""Kurangkan minuman berkarbonat atau soft drink. Anda disarankan minum enam hingga lapan gelas air putih sehari. Banyak minum air putih dapat membantu membersihkan racun dalam tubuh yang menyebabkan sakit kepala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan